Kiedyś jadąc pociągiem z Warszawy do Wrocławia rozmawiałem z pewną Panią Profesor, która zadała mi ciekawe pytanie. Dawno temu w starożytności to był czas mądrości, bo skąd ludzie wiedzieli to co wiedzieli, potem nie licząc średniowiecza, od renesansu to był czas  wiedzy. Czas wiedzy i rozwoju przeszedł w czas informacji, a teraz jaki mamy czas…?

Przez chwilę milczałem i powiedziałem NADMIARU INFORMACJI, gdy pytam na warsztatach czy  znajomych odpowiadają  najczęściej:  chaosu, dezinformacji czy VUCA.

W II roku p.n.e. Ptolemeusz zapragnął zgromadzić kopie wszystkich książek jakie zostały zapisane, tak powstała Wielka Biblioteka Aleksandryjska, obecnie na każdego mieszkańca przypada 320 razy więcej informacji niż było w Bibliotece Aleksandryjskiej.

Jeszcze nigdy w historii świata człowiek nie był bombardowany codziennie taką ilością informacji i to w większości negatywnych. Od czasu covidu, zjawisko jeszcze narasta.

Dziś w biznesie, mniej możemy ufać statystykom, ostatnim danym i badaniom, bo wszystko jest jeszcze bardziej zmienne

Jak sobie radzić z takim chaosem, podejmowaniem decyzji, znalezieniem równowagi w której MNIEJ znaczy WIĘCEJ?:

  1. ZREDUKUJ ŹRÓDŁA INFORMACJI –  WYBIERZ TE, KTÓRE SĄ DLA CIEBIE WAŻNE, jedno główne dwa uzupełniające.
  2. OGRANICZAJ SZUM TŁA – czyli różne bodźce zwłaszcza wiadomości i informacje. Wielu największych ludzi biznesu osiągających sukces (Bill Gates, Warren Buffet czy Elon Musk), wyłącza telewizor  i odcina się od nadmiaru informacji. Jeżeli czujesz niepokój, że jak czegoś nie wiesz to coś cię omija i powoduje nerwowość i stres, to znak że pora na DETOX. Ogranicz również media  podczas obiadu w domu, zabawy z dziećmi, rozmowy z przyjaciółmi, bądź dla nich TU I TERAZ.
  3. OGRANICZ CZAS SPĘDZONY NA RÓŻNYCH PORTALACH – w zdecydowanej większości nie wnosi to niczego do biznesu.  Zostaw taką część, która jest potrzebna firmie lub przynosi Ci przyjemność, jednak nie pożera nadmiarowo czasu i nie powoduje zajętości myśli.
  4. SPRAWDŹ CZY POTRAFISZ WYTRZYMAĆ CISZĘ – to jest być sam na sam ze sobą w ciszy – zrób test „DIETY UMYSŁU” – 10 min, potem 15 min ciszy – codziennie przez 10 dni – bez spoglądania na różne smart ekrany, bez muzyki tylko cisza. Może w tym czasie ćwiczyć wizualizacje tego co chcesz osiągnąć i jak się będziesz czuł jak to osiągniesz.
  5. ZNAJDŹ DLA SIEBIE NAJLEPSZE/ODPOWIEDNIE ŹRÓDŁA RELAKSUczłowiek ma dwie energie. Energię życiową i dobową. Jeżeli w nadmiarze zużywamy energię dobową i nie potrafimy jej odnawiać, zrównoważyć, wtedy zaczynamy szybciej zużywać energię życiową.
  6. WYPRÓBUJ TECHNIKI TAKIE JAK MINDFULNESS I MEDYTACJA – niedawno opublikowano pierwsze kompleksowe naukowe badania o korzyściach i dobrym wpływie medytacji i mindfulness na umysł i cały organizm opisane w książce „Trwała przemiana” Daniel Goleman i Richard J.Davidson. Medytacje są na prawdę bardzo różnorodne, oparte na różnych szkołach i tradycjach, każdy może znaleźć coś odpowiedniego dla siebie. Są w tym zakresie również medytacje dla menedżerów. Dalejlama cytowany w tej książce mówi: “W naszej tradycji od wieków znany jest szeroki wybór praktyk służący do opanowania destruktywnych emocji Jeżeli jest coś w naszych metodach co można oddzielić od religijnej oprawy, zbadać naukowo, a potem przenieść do szerszego wykorzystania aby pomoc ludziom potrzebującym, to zróbmy to!”
  7. ZNAJDŹ OSOBĘ Z KTÓRĄ MOŻESZ PRZEDYSKUTOWAĆ/OMÓWIĆ PROBLEMY, POMYSŁY, DZIAŁANIA! – sprawdź Wirtualny Członek Zarządu® lub Coaching Przedsiębiorcy.
  8. INNE SPOSOBY znajdziesz na naszych warsztatach MINDFULNESS:Zapisz się TERAZ!

ZOBACZ PROGRAM:

Mindfulness

A JAKI BĘDZIE NASTĘPNY OKRES PO  „OKRESIE NADMIARU INFORMACJI” ….?

SERDECZNIE ZAPRASZAM: Aleksandra Gelo

Zdjęcie głównw autorstwa ThisIsEngineering z Pexels

Tag