Strategia, to z pewnością nie jest przedłużanie w prosty sposób obecnego sposobu działania, bo to prowadzi do myślenia tunelowego  i kompletnej ślepoty organizacji. W taki sposób Kodak przeoczył rewolucje cyfrową, Nokia smartfony, a Lego w swoim czasie fakt, że dzieci zamieniły budowanie  na klikanie. Z najnowszej historii, Brytyjska sieć HMV, posiadająca 239 sklepów sprzedających muzykę na płytach,  przeoczyła kompletnie, sieciową rewolucję w postaci Spotify czy iTunes, praktycznie ogłaszając bankructwo w 2014 roku.

„Jeżeli nie wiesz, dokąd chcesz dojść, nie ma znaczenia, którą drogą pójdziesz…”  Alicja w Krainie Czarów – Lewis Carroll

Oczywiście takie pomyłki to nie tylko domena firm. Eksperci z całego świata mylili się wiele razy i to znacznie, prognozując np. dostępności ropy naftowej w przyszłości. W 1955 r., światowe zasoby ropy naftowej były szacowane na ponad 27,5 mld ton, i miały starczyć na 25 lat w 1969 r. już na 73 mld, a w 1990 r. na 135,5 mld., co powinno wystarczyć na 40 lat, (źródło: Michał Skarzyński „Globalne bezpieczeństwo naftowe w XXI wieku”), potem przyszła nowa technologia wydobycia gazu i ropy z łupków, i prognozy drastycznie się podniosły w 2013 zasoby szacowano na 230 mld ton. Jak rozwiążemy dzisiejsze problemy? To, że teraz czegoś nie widzimy nie znaczy, że nie mamy podejmować wysiłków i działań aby zaprognozować następne kroki. Dziś musimy przestawić myślenie. Do tego właśnie służy wizja i strategia w dynamicznych cyklach.

Strategia jest łącznikiem między wizją i operacyjnym planem działania czyli budżetem. Ćwiczymy myślenie strategiczne, po to aby działać według zasady:

Jak ktoś DZIAŁA W BIZNESIE WIE, że rzadko trafia się od razu.
Więc proces polega na tym, że nie wiem i nie trafiam jednak działam dalej, więc nie trafiam mniej,
POSZUKUJĘ i działam dalej i znów prawie nie trafiam,
no i w końcu też TRAFIAM!

W takim razie, kiedy potrzebujemy dobrej strategii firmy, nowych kierunków i sposobów działania?:

  • Gdy nasz biznes działa rewelacyjnie zwiększamy przychody, rentowność przewyższa tą w budżecie – tak jak obecnie w wielu firmach – czy czegoś wtedy potrzebujemy? Dziś jest grupa firm, która rozwija się ponad przeciętnie, mówią po co nam strategia przecież idzie dobrze… ! – Jednak na rosnącym rynku trzeba wykorzystać trend, skalować firmę, zainicjować ekspansję i zagwarantować sobie dalszy rozwój w przyszłości!
  • Gdy właśnie wszystko idzie źle, walczymy z kolejną restrukturyzacją, rosną koszty, inflacja, różnice kursowe, wyniki są dalekie od oczekiwanych, a w natłoku działań nie ma na nic czasu, bo doba jest za krótka – czego potrzebujemy? – Z pewnością przełomu, który przesunie nas na inną pozycję. Pracując nad strategią patrzymy ponad bieżącymi problemami aby robić rzeczy właściwe.
  • Gdy wydaje się, że firma rozwija się właściwie normalnie, podejmujemy wiele działań. Koszty równoważymy cenami i wzrostem sprzedaży. Odbywamy mnóstwo spotkań, narasta złożoność i… ciągle tylko brak czasu. W zabieganiu nie zauważamy, że firma rozwija się odwrotnie proporcjonalnie do ilości spotkań, które trzeba odbyć dla podjęcia jednej decyzji. Czego potrzebujemy? Z pewnością strategii na duży krok do przodu.

Zapraszamy na „KAWĘ BIZNESOWĄ BEZ ZOBOWIĄZAŃ” czyli do bezpłatnej konsultacji podczas, której w dobrej atmosferze podyskutujemy o obecnej sytuacji, otoczeniu biznesowym, sytuacji w branży, najnowszych badaniach i istniejących szansach na rynku.
UMÓW KAWĘ BIZNESOWĄ: https://4value.com.pl/kontakt/

PROGRAM BUDOWANIA STRATEGII: https://4value.com.pl/oferta/business-consulting/program-kreowania-strategii/

ZAPRASZAMUmów Konsultację