Pakiet ANTY koronaWIRUSOWY dla FIRM

Mamy nadzwyczajny czas i podlegamy wielkiemu testowi w sferze życiowej, organizacyjnej, i gospodarczej. Gdy walczymy o życie, mało jest miejsca aby porozmawiać o życiu firm, jednak uważam, że powinniśmy mówić o tym częściej i głośniej, bo bardzo szybko potem przełoży się to na nasze życie, a wiele działań trzeba podejmować równolegle.

„Poznaj receptę na spowolnienie” głosi coraz więcej nagłówków biznesowych. Zastanawiam się po co firmom  spowolnienie? To oczywiście żart.  Co jednak z tym, że rynek jak nigdy przedtem podlega testowi wytrzymałości. Jakich więc recept potrzebujemy?

  1. Dajcie receptę na przyspieszenie!

Jeszcze przed naszą kwarantanną, jeden z klientów zgłosił się do nas z takim problemem. Z powodu wstrzymania produkcji w Chinach, zgłaszają się do niego klienci, z którymi nigdy nawet nie rozmawiał. Ponieważ produkuje opakowania do żywności, ich zamówienia rzędu kilku milionów opakowań powodują, że musiałby być 3-4 razy większy niż jest. Odruchowo chciał wynająć nową powierzchnie, wziąć maszyny w leasing, wykorzystać szansę. Szybko okazało się, że nie może tego zrobić w obecnej lokalizacji, bo nie ma warunków prądowych. Aby uzyskać wystarczający pobór, musi zainwestować w nowy transformator, a to wymaga przygotowania, prac, słowem minimum pół roku. W dodatku teraz wszystko zamarło i nie wiadomo kiedy ruszy. Po analizie stwierdziliśmy, że jest to rodzaj „gry piwnej”, w której klienci składają duże zamówienia, ponieważ nie mają ciągłości dostaw, jednak zanim on zareaguje i przygotuje produkcję, poniesie koszty i będzie gotów do dużego zwiększenia produkcji, to zamówienia odpłyną już z powrotem tam skąd przybyły. Rozwiązaniem pozostaje zwiększenie maksymalnie mocy produkcyjnych w obecnej sytuacji tj. uruchomienie trzeciej zmiany, zwiększenie obciążenia maszyn, redukcja przestojów i przezbrojeń, przyspieszenie  wdrożeń pracowników do pracy. Firma przed koronawirusem  miała już mocne standardy higieniczne więc tutaj sobie poradzi. Główny problem to jednak zarządzanie ludźmi. Część pracowników chce pozostać w domu, pomimo tego, że  80% stanowisk na produkcji jest jednoosobowych.
Przykład dosłownego poszukiwania szansy  przyspieszenia w tych obszarach gospodarki, gdzie obecna sytuacja zwiększa popyt i sprzedaż. Jednak cały rynek będzie potrzebował teraz wielu impulsów wzrostowych, tak w postaci inwestycji, jak i bodźców konsumpcyjnych aby wrócić do równowagi.

  1. „ZATRZYMANIE” to znacznie gorzej niż spowolnienie.

Niektóre firmy doznały właśnie „ZATRZYMANIA”. Nie wiemy jakie to przyniesie konsekwencje dla gospodarki, jednak wiemy, że dla klienta, który ma np. sklepy odzieżowe w galeriach to DUŻY CIOS. Po prostu liczy STRATO-DZIEŃ, ilość sumy kosztów jaka przypada na dany dzień. Wzrost zakupów w sklepie internetowym na obecny moment jest minimalny. Pytanie, kto lub co  jest w stanie mu taki STRATO-DZIEŃ skompensować? I ile takich dni będzie? Rozmowy z właścicielami galerii, bankami, firmami leasingowymi, pracownikami, urzędami? Czy oni odstąpią od czynszu, rat, należności lub pensji za ten okres? Mało prawdopodobne, a przesunięcie opłat w czasie niewiele daje, bo „zatrzymanie” powoduje konkretną dziurę w przychodach, a w konsekwencji w wielu firmach może spowodować brak płynności. Nie wystarczy już nawet uruchomienie kredytów „WIRUSÓWEK” dla firm, które pokryłyby tą dziurę. Nawet przy  oprocentowaniu „0” dla wielu małych firm to będzie za późno, a konieczność oddania samych rat będzie również niemożliwa. Pieniądze z Unii i od Rządu pomogą, jednak to wymiar globalny, upadki będą indywidualne. Obecnie firmy w wielu branżach stoją na skraju bankructwa. Bezruch zbija firmy!

UWAGA!: Pakiet rządowy mimo, że adresowany do firm, jest bardziej socjalny niż inwestycyjny (ochrona miejsc pracy). Rząd jednak musi wiedzieć, że to czego najbardziej potrzebują firmy to informacji, kiedy będą mogły działać lub co powinny zrobić, jakie warunki spełnić, aby mogły działać! Redystrybucja środków, jest zawsze post factum.  

  1. Pakiet „ANTY-koronaWIRUSOWY” dla FIRM Umów Konsultację 

Żyjemy w świecie VUCA (zmienność, niepewność, złożoność, niejednoznaczność). Czy coś to zapowiadało? Może kryzys finansowy? Może erupcja wulkanu na Islandii, czy też konflikt na Ukrainie? Szybkość zmian jest tak duża, że potrzebujemy w firmach umiejętności budowania strategii w cyklach strategicznych, które będą dopasowane do tego co się aktualnie dzieje. Pozwolą w sytuacji kryzysowej patrzeć szerzej i dadzą impuls do szybkiego działania operacyjnego.  Jakąkolwiek mamy firmę, lub jesteśmy jej częścią, teraz trzeba tworzyć scenariusze następnych kroków i podejmować działania od razu. Część będzie nietrafiona, część się nie sprawdzi, jednak jest szansa, że doda to dodatkowej energii firmie, którą ta zamieni  we właściwe rozwiązania. Daniel Kahneman profesor Uniwersytetu Princeton w swoich badaniach wykazał, że umiejętność przewidywania Liderów będących głęboko posadowionych w danej branży jest w krótkim okresie dużo większa, niż uznanych ekspertów, jeżeli tylko są otwarci i  potrafią korzystać z wiedzy zewnętrznej.

  Pakiet „ANTY-koronaWIRUSOWY” dla FIRM?

  1. STOP – ANALIZA. Po pierwsze musimy podsumować jaka jest nasza obecna sytuacja w każdym obszarze.
  2. Po drugie  zbudować plan działania od razu, zakładając jego modyfikację w zależności od warunków. Wprowadzić ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE, podsumowywać każdy dzień, utrzymywać komunikację do kluczowych pracowników.
  3. Plan powinien obejmować wszystkie główne obszary naszego działania, minimalizację strat, redukcję kosztów oraz prognozę dla utrzymania płynności, a wszelkie działania rządu czy pomoc z unii mogą być tylko jego elementem.
  4. Postępującą sytuację powinniśmy obserwować na danych finansowych online. Potrzebujemy danych dziennych i prognozy na najbliższe miesiące. Dzienny uproszczony rachunek zysków i start, bazujący na prognozie nie jest trudny do zrobienia, nawet w małej firmie, a pokazuje gdzie się znajdujemy finansowo i co nasze działania mogą przynieść, każdego dnia.
  5. LOOKaround – POTENCJAŁ. Skonsultować z kimś z zewnątrz nasze plany, aby patrzeć szerzej i uniknąć życzeniowego myślenia “wiem wszystko o mojej firmie” i korporacyjnego „thinking inside box”.
  6. Rozejrzeć się jak pracują inni. Poszukaj alternatyw! Wiem, że pierwsze co przychodzi Ci na myśl to: “ale co JA mogę zrobić”, jeżeli nie pozwolisz się temu zdominować zaczniesz szukać naprawdę.
  7. Opracować wersję na dwa, trzy okresy np. 2, 4, i 6 miesięcy. Opracować wersję optymalną i najgorszą.
  8. Jeżeli jest to niezbędne, rozpocząć rozmowy z instytucjami od razu (banki, firmy leasingowe, lokale itp.), pokazując również plan działania.
  9. Uwzględnić najlepszą alternatywę dla najgorszego scenariusza – czyli, co jak nie wyjdzie?
  10. GO! – DZIAŁANIE. Nadawać tempo działaniom. Pamiętać o komunikacji tego co planujemy i zarządzaniu ludźmi, emocje powodują duże napięcia i często uniemożliwiają szybkie zmiany.
  11.  Działać tak, jakby porażka nie wchodziła w grę.

Można to uprościć do 4 Kluczowych Elementów:

  • Zwinna Strategia (Recepta na przyspieszenie)
  • Skuteczne zarządzanie (Cele, Zadania, Komunikacja, Monitoring, Weryfikacja)
  • Efektywne wdrożenie (Ludzie, Procesy, Narzędzia, Ludzie)
  • Ciągłe doskonalenie procesów i ludzi (Poszukiwanie rozwiązań, Wykorzystanie szans)
Jak ktoś długo prowadzi firmę wie, że rzadko trafia się od razu. Więc proces polega na tym, że nie wiem i nie trafiam jednak działam dalej więc nie trafiam mniej, i działam dalej i znów prawie nie trafiam no i czasami też trafiam. Teraz każdy zaczyna od początku. Nie ma takich, którzy mają doświadczenie w takiej sytuacji, więc “NIE WIEM” jednak podejmuje działania… i … ŻYCZĘ WSZYSTKIM ABY SIĘ NIE PODDALI!

 

  1. *„CARPACCIO Z NIETOPERZA”.
    Pierwszy raz to co się stało w jednym kraju, w takiej skali przeniosło się na cały świat. Chiny jak się tylko wyleczą to wrócą do zaspokajania światowej produkcji. My możemy się zastanowić co z tego dla nas wynika? Pamiętajmy, że Chiny nie są normalną gospodarką wolnorynkową. Polityka wciąż dominuje życie (próby ukrycia pandemii na początku) i gospodarczo także obowiązują tam inne zasady. Czy powinniśmy rozwinąć w sobie trochę więcej „patriotyzmu konsumpcyjnego i inwestycyjnego” i wspierać to co produkowane w Europie czy Polsce? Zawsze byłem przeciwny takiemu myśleniu. Jednak widzę pozytywne przykłady takiego podejścia, gdzie część firm amerykańskich już dawno zauważyła, że biorąc pod uwagę wzrost kosztów pracy w Chinach, pozostałe elementy potrzebne do produkcji jak energia, ropa, surowce, dostęp do innowacji i myśl technologiczna itd. są dużo tańsze w USA i zaczęła inwestować u siebie.
    Jak do tego podejdziemy? Powiemy „carpaccio z nietoperza”, hm trochę mdławe, trochę jak kurczak, raczej nie dla mnie ale jak ktoś lubi to proszę bardzo – a jest tańsze w produkcji – to może się jednak przyjmie, dlaczego nie, zamówmy kontener? To sarkazm, jednak czy na co dzień nie tak właśnie postępujemy?

 Jak odpowiedzieć więc klientowi na pytanie: „Dajcie receptę na przyspieszenie, nie na spowolnienie!”

NASZ PAKIET ANTY WIRUSOWY:

Program Budowania Strategii STOP-LOOK-GO!: https://4value.com.pl/oferta/business-consulting/program-kreowania-strategii/
Warsztat: Strategia firmy w niepewnych czasach online: consulting.4value.com.pl/konsultacja-strategiczna
Coaching w biznesie online: coaching.4value.com.pl/coaching-online
Program Wirtualny Członek Zarządu: https://4value.com.pl/oferta/business-consulting/laczenie-partnerow/

ZAPRASZAMY: Umów Konsultację

*są potwierdzone informacje, że Koronawirus pochodzi właśnie od nietoperzy.