NARZĘDZIA EMPATYCZNEGO LIDERA:

Liderzy mają duży wpływ na to, aby członkowie ich zespołu czuli się bezpieczni, wspierani i rozumiani, a przez to zmotywowani, zaangażowani i efektywni. Zaczyna się od momentu empatii, zauważenia. Jak więc działają Empatyczni Liderzy?
Oto narzędzia, które może wykorzystać każdy.

Empatyczni Liderzy:

  • Potrafią, słuchać, wykazywać zrozumienie, a następnie ukierunkować emocje i zadania.
  • Formalizują czas na dzielenie się i naukę. Na początku spotkań poświęć kilka minut członkom zespołu, aby podzielili się czymś nowym, czego się nauczyli, aktywnością z weekendu lub czymś osobistym ze swojego życia. Dzięki temu ludzie mogą najpierw nawiązać kontakt ze sobą jak ludzie, zanim zagłębią się w treść. Co ważne, jako lider możesz swobodnie dzielić się własnymi sukcesami i wyzwaniami.
  • Organizują regularne refleksje zespołowe. Zapewnij okazję do refleksji nad tym, jak radzi sobie zespół. Uczestnicy mogą udostępniać przemyślenia, co idzie dobrze i zasugerować, zmiany, nowe rozwiązania czy sposoby poprawy środowiska pracy dla całego zespołu.
  • Są otwarci i autentyczni. Zadawaj pytania i szczerze dziel się z zespołem własnymi uwagami, wnioskami, nawet błędami. Liderzy nie znają odpowiedzi na wszystkie pytania, a otwartość na to, pozwala członkom zespołu dzielić się własnymi pomysłami bez obawy przed oceną i zawstydzeniem.
  • Rzucają wyzwanie pomysłom i problemom, a nie ludziom. Przekazując informację zwrotną, upewnij się, że wszelka krytyka skupia się na istocie pracy, a nie na osobie, która ją wykonała: skup się na możliwościach, progresie, ulepszeniu działania. Doceniaj pracowników za ich wkład w proces, nawet jeśli nie wpadną na idealny pomysł lub wynik za pierwszym razem.

  • Bezpośrednio rozwiązują problemy. Pracownicy muszą czuć się bezpiecznie, kwestionując pomysły, zasady i praktyki, nawet jeśli powoduje to pewien konflikt lub nieporozumienie. Wspierając kulturę produktywnych sporów i dyskusji, możesz zwiększyć poziom zrozumienia i zaufania oraz uporać się z problemami, zanim się eskalują.
  • Pamiętają o różnorodności osobowościowej i wcześniejszych doświadczeniach swoich pracowników – pracownicy mogą pochodzić z różnych kultur organizacyjnych i wymagać zindywidualizowanego podejścia, jeśli chodzi o dzielenie się swoimi przemyśleniami i uczuciami. Nie możesz zmusić innych, aby byli wobec ciebie otwarci – i nie powinieneś próbować. Zamiast tego stwórz dla nich przestrzeń, w której będą mogli się podzielić, jeśli i kiedy będą gotowi.
  • Potrafią “Wymagać i wspierać równocześnie”, to element wskazywania ambitnych celów z równoczesnym rozwijaniem ludzi aby potrafili je osiągać.
  • Pracują wykorzystując pozytywny wpływ, aby to ich ludzie potrafili wykonywać właściwie zadania i aby osiągali sukcesy.
  • Stosują skuteczną komunikację tj. wiedzą, że w ważnych kwestiach informacje trzeba powtarzać wiele razy w różnej formie.