Lean Management – czyli narzędzia ciągłego doskonalenia, podnoszenia efektywności i optymalizacji procesów.
Rozwój kultury ciągłego podnoszenia efektywności pracy w organizacji jest w stanie zapewnić firmie długotrwały wzrost. Zwiększanie efektywności pracy powinno stać się strategią przedsiębiorstwa, nie tylko zadaniem dla wybranych działów lub departamentów. Firmy, wspierające innowacje są w stanie odkryć i wykorzystać obszary, które pozwolą im zdobywać przewagę nad swoją konkurencją i dostarczać swoim klientom produkty, czy usługi lepszej jakości.
Istotne jest, aby pracownicy potrafili efektywniej organizować swoją pracę, identyfikować wartości, rozpoznawać marnotrawstwa oraz aby sami sugerowali nowe rozwiązania w swoim obszarze.
Budowanie świadomości LEAN czyli doskonalenia oraz podnoszenia efektywności pracy w firmie – jako kluczowego czynnika przewagi konkurencyjnej
- Rozwinięcie postawy – „możemy to zrobić szybciej i lepiej”
- Zapoznanie się z narzędziami wykorzystywanymi do optymalizacji procesów
- Praktyczne wykorzystanie narzędzi na przykładowym procesie
- Zapoznanie się z filozofią i narzędziami Lean Management
PROGRAM Zapytaj o Projekt!
W przypadku projektu wprowadzenia narzędzi Lean Management do organizacji – poniższy warsztat jest pierwszym etapem procesu.
Po co nam poprawa efektywności?
Ocena obecnej sytuacji rynkowej oraz firmy.
- Co może wydarzyć się z 2 lata – jak zmieni się obraz rynku po 2021
- Czego od producentów oczekują klienci?
- Czym mogą konkurować firmy na rynku – co może zapewnić producentom przewagę konkurencyjną?
- Za co chce płacić klient – co jest wartością dla klienta w naszej pracy?
Jak podnosić efektywność osobistą?
- Czego potrzebuję, aby wydajnie pracować – w życiu prywatnym oraz zawodowym?
- Zaczynaj z wizją końca – rola właściwego planowania w osiąganiu wysokiej efektywności
- Samodoskonalenie – wpływ cyklu uczenia się na wymierny efekt czasowy –
- Efektywna komunikacja – podstawa płynnej współpracy w firmie –
- Wpływ motywacji i demotywacji na efektywność pracy własnej
- Czy jestem odpowiedzialny za motywację własną?
Filozofia i narzędzia Lean Management – czyli jak podnosić efektywność procesów w firmie:
- Czym jest Lean Management?
- Cele Lean Management – czy można je zaadoptować do firmy?
- Filozofia budowania wartości dla klienta – Just in Time, Przepływ jednej sztuki
- Główne źródła marnotrawstw – za co chce płacić klient – 7 grup marnotrawstw
- Identyfikacja głównych źródeł marnotrawstw w firmie.
- Co w działaniach firmy jest wartością dla klienta, a co nie jest – identyfikacja działań dodających wartości oraz nie dodających
- Główne narzędzia Lean Management:
- standaryzacja i ciągłe doskonalenie – 5S/6S, TPM, TWI,
- podnoszenie efektywności – 5S6S, SMED, OEE
- optymalizacja procesów – czas taktu, czas cyklu, wykres Yamaguchi,
diagram Spaghetti, - rozwiązywanie problemów – 5Why, Diagram Ishikawy, A3, wizualne zarządzanie, Kanban,
- Mapowanie procesów – SIPOC, Makig’ami, VSM – jakich narzędzi używać – mapowanie przykładowego procesu przy użyciu SIPOC.
- Kultura ciągłego doskonalenia – a jej wpływ na wyniki finansowe organizacji.
KAIZEN – KAI – zmiana, ZEN – dobry – zmiana na lepsze. “Nawet najdłuższa podróż zaczyna się od małego kroku” (Lao Tse), proces ciągłego udoskonalania rozłożonego na części procesu u źródła.
Praca z optymalizacją przykładowego procesu z wykorzystaniem narzędzi Lean Management.
ZOBACZ TAKŻE: Wzrost efektywności firmy.
TRENER: Paweł Haponiuk