KOMUNIKACJA W ZESPOLE I ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW
Komunikacja w zespole to fundament budowania relacji w grupie. Sposób w jaki się komunikujemy, jesteśmy odbierani i jak sami rozumiemy informacje, wzajemne współzależności, role jakie przyjmujemy w grupie, oraz inne bodźce jakie pozostali członkowie zespołu do nas kierują. Jest podstawą efektywnego współdziałania w firmie jak i w otoczeniu domowym. Pozwala pracować z samoświadomością.
- Liderów zespołów;
- Kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla, menadżerów HR;
- Koordynatorów projektów;
- Pozostałych członków zespołu zainteresowanych rozwojem swojej ścieżki zawodowej na szczeblu kierowniczym.
Warsztat ma na celu zapoznanie uczestnika z technikami i zasadami skutecznej komunikacji, które sprzyjają tworzeniu efektywnego zespołu oraz radzeniu sobie z trudnościami i problemami.
METODOLOGIA WARSZTATU:
- Warsztaty prowadzone są zgodnie z modelem cyklu Kolba
- Uczestnicy biorą udział w aktywizujących ćwiczeniach poprzedzonych niezbędnym wprowadzeniem teoretycznym
- Uczestnicy mają możliwość autodiagnozy
- Case study do ćwiczenia i omówienia różnych sytuacji
- Trener wykorzystuje różne formy przekazu – trzy kanały: wzrok, słuch, ruch
- W programie warsztatu znajdują się: dyskusja, ćwiczenia grupowe i indywidualne, prezentacja, odgrywanie ról.
Komunikacja w zespole
- Wprowadzenie do komunikacji w zespole – zależnościZapisz się TERAZ!
- Czym jest zespół?
- Cechy efektywnego zespołu
- Wspólna diagnoza słabych i mocnych stron zespołu
Powstawanie zespołu
- Fazy rozwoju zespołu
- Role w zespole – ich definiowanie i autodiagnoza (test Belbina).
- Samoświadomość podstawą rozwoju komunikacji
- Jakie role ułatwiają, a jakie utrudniają współpracę?
Co sprawia, że grupa ludzi staje się zespołem?
- Warunki efektywności w działaniu grupowym
- Wspólna wizja i cele
- Zwiększenie twórczego potencjału zespołu
- Integracja – na czym polega?
- Komunikacja interpersonalna
- Bariery w komunikacji w zespole i ich eliminacja
Narzędzia komunikacyjne
- Znaczenie komunikacji niewerbalnej w pracy zespołowej
- Normy i zasady współpracy
- Jak ustalać i wprowadzać wspólne normy oraz zasady współpracy?
- Wypracowanie wspólnych norm i zasad przez zespół
- Trudne sytuacje w zespole
Zarządzanie konfliktami
- Metody zarządzania konfliktem (stymulowanie, ograniczenie, rozwiązywanie, negocjacje, mediacja)
- Zastosowanie analizy transakcyjnej w rozwiązywaniu sporów
- Tworzenie komunikatów dorosły-dorosły
- Identyfikacja i przełamywanie barier w komunikacji (przekonań, nawyków, oczekiwań, dostosowywania się do obowiązujących powszechnie norm)
- Sposoby przełamywania impasów i prowadzenia zespołu do celu
- Formułowanie nowych strategii komunikowania się
- Błędy w zarządzaniu konfliktem (m.in.: eskalacja zaangażowania, zakotwiczenie, przyjmowanie perspektywy, nadmierna pewność siebie)
Podsumowanie i zakończenie
ZOBACZ TAKŻE: Role w zespole z DISC D3
ZAPRASZAM: Iwona GrodzickaZapytaj o Projekt!