JAKI JEST IDEALNY PUNKT CENOWY?
Wraz ze wzrostem ceny zwiększa się oczywiście nasza marża ale tylko do pewnego momentu – PUNKTU OPTIMUM – po przekroczeniu, którego wraz ze wzrostem ceny zmniejsza się ilość sprzedanych produktów i wartość marży drastycznie spada.
Od sprzedaży, handlowców, marketingu słyszymy, że aby zwiększyć sprzedaż trzeba obniżyć cenę, dać większy rabat, zwiększyć nakłady na marketing i promocję? Brzmi znajomo? No właśnie. Jaki jest więc idealny punkt cenowy, PUNKT OPTIMUM?
SPRZEDAŻ PO NAJWYŻSZEJ CENIE Z KTÓREJ KLIENT BĘDZIE ZADOWOLONY!!!
Łatwiej powiedzieć niż zrobić? – NIE KONIECZNIE– to nie jest magia tylko sprawdzony system budowania strategii cenowej, oparty o diagnozę, analizy, badania i wiedzę ekspercką. Niezależnie czy to biznes stacjonarny czy e-commerce!
DIAGNOZA PRZEBIEGA PRZEZ TRZY ETAPY:
- Zbadanie elastyczności cenowej – poprawienie matematyki marży
- Ustalenie optymalnej ceny – badanie konkurencji i zebranie opinii ekspertów w celu omówienia reakcji klientów
- Indywidualne dopasowanie ceny – Przewidywanie reakcji klientów dzięki szybkiemu badaniu rynku.
Etap ten przechodzimy dla każdego cennika
Często wchodząc do firmy na projekt pytam w dziale analiz i/lub marketingu kto odpowiada za politykę cenową? W odpowiedzi spotykam coś w rodzaju: „no nie wiem ale chyba ktoś w Zarządzie wie…“. O to samo pytam w Zarządzie i słyszę, a nad tym czuwa nasz dział analiz i marketing. Rzeczywiście strategia cenowa jest często raczej bieżącą manipulacją cenami niż strategią i nazbyt często spychana jest na działy wspierające, podczas gdy to zdecydowanie zadanie dla Zarządów i Właścicieli, bo tylko tak można świadomie budować strategie w zakresie przychodów, marży czy EBIDTA.
Poprawę marży, która przekłada się wprost na zysk można uzyskać w każdej firmie, małej dużej czy globalnej, nasze doświadczenia pokazują poprawę od 1,5% do nawet 15%
Korzyści płynące z usprawniania procesu ustalania cen:
- Działania cenowe nie wymagają dużych inwestycji
- Działania cenowe są szybkie do zaimplementowania
- Działania cenowe odpowiednio zaplanowane mają najsilniejszy natychmiastowy wpływ na wyniki biznesowe i zyski
Pełny proces budowania strategii cenowej zawiera 7 kroków:
- Krok 1 – Zrozumienie, co obecna sytuacja oznacza dla branży i firmy
- Krok 2 – Myślenie i działanie w oparciu o segmenty – oparte na wartościach ceny.
- Krok 3 – Zrozumienie zmieniających się potrzeb klientów w dzisiejszym otoczeniu VUCA
- Krok 4 – Dostosowanie oferty i elementów cenowych – analiza konkurencji i zebranie opinii ekspertów
- Krok 5 – Podejmowanie świadomych decyzji dotyczących poziomu cen – badania konsumenckie
- Krok 6 – Wybór właściwych promocji i narzędzi skutecznej komunikacji
- Krok 7 – Wykorzystanie wartości ceny i siły psychologii cenowej
POBIERZ TEST – DIAGNOZĘ – DZIAŁANIA STARTEGII CENOWEJ W SWOJEJ FIRMIE: https://consulting.4value.com.pl/test_ceny
UMÓW BEZPŁATNĄ KONSULTACJĘ: https://4value.com.pl/kontakt/
Trzy zdjęcia stanowiące kolaż: autorstwa Andrea Piacquadio (3811716 i 972995) , Anna Nekrashevich (6802042) z Pexels, realizacja kolażu Mateusz Kochanek