Dlaczego gdy mówimy o STARTEGII CENOWEJ nie czujesz aby zabiło Ci serce?
Jak myślisz? Jak rozkłada się sprzedaż oliwy z oliwek w procentach, biorąc pod uwagę ilości sprzedanych butelek w poniższym przykładzie? – Dla pierwszego przypadku i dla drugiego?
Ponadto:
- Czy jest to dylemat producenta produktu (oliwy z oliwek) – jakie odbicie dać swoim produktom?
- Czy też jest to kwestia zarządzania półką w markecie? Tj. gdzie przekierować klientów i zrealizować marżę?
- Czy może jest to kwestia przyblokowania konkurencji, aby nie dać możliwości wejścia w któryś segment produktowy zbyt łatwo innej firmie?
Jeszcze raz, co czujesz gdy myślisz o STRATEGII CENOWEJ?
- Myślisz, że Strategia Cenowa to tylko o cenie, trochę nudne trochę oczywiste?
- Myślisz, że to kwestia rynku, porównania produktów czy konkurencji?
- Myślisz co tam, to rola marketingu i działu analiz – sprzedajemy już na jakimś poziomie, mogę zawsze podnieść nieco ceny. Handlowcy zawsze narzekają, że ceny są za wysokie, a rabaty za niskie.
Może masz podobne dylematy tak jak niektórzy nasi klienci:
- Możesz być jak właściciel salonów samochodowych dwóch marek. W jednym maksymalne rabaty to 5%, samochody się sprzedają i dobrze na nich zarabia. Druga marka to samochody premium. Rabaty dochodzą do 15%, a nawet 20%, Twoi handlowcy narzekają, że są za niskie, a marża taka, że są miesiące, iż prawie nie zarabiasz. Co robisz?
- Są też sytuacje jak w branży farmaceutycznej , firma ponosi starty, a nowy szef na wejściu decyduje, że obcina warunki handlowe do dystrybucji i sieci o 50%, handlowcy wpadają w histerię i… nic się nie dzieje, odzyskuje i zwiększa rentowność. Stać cię na taki ruch i kiedy jest możliwy?
- Czy jak w branży spożywczej, gdzie klient obniżył koszty, zwiększył sprzedaż i uzyskał największy od 10 lat wzrost rentowności, a wszystko to w ciągu zaledwie roku.
- Czy jak w sieci Pizzerii, gdzie dołożenie jednej gamy produktów, spowodowało duży wzrost na innych produktach, jak myślisz dlaczego?
- Z kolei producent narzędzi dla budownictwa poszukiwał wartości ceny dla swoich produktów i zespołu handlowego
i wiele innych.
Co myślisz gdy myślisz o STRATEGII CENOWEJ?
Autor: Andrzej Kochanek 4VALUE Business Consulting