Jak zbudować strategię firmy w dynamicznych czasach?
Czym jest dzisiaj strategia? Strategia to z pewnością nie jest przedłużanie w prosty sposób obecnego sposobu działania firmy, taki budżet tylko na dłuższy okres, bo to prowadzi do myślenia tunelowego i kompletnej ślepoty firmy. W taki sposób Kodak przeoczył rewolucje cyfrową, Nokia smartfony, a Lego w swoim czasie fakt, że dzieci zamieniły budowanie na klikanie. Z najnowszej historii, brytyjska sieć HMV, posiadająca 239 sklepów sprzedających muzykę na płytach, przeoczyła kompletnie sieciową rewolucję w postaci Spotify czy iTunes, praktycznie ogłaszając bankructwo w 2014 roku. To że teraz czegoś nie widzimy, nie znaczy, że nie mamy podejmować wysiłków i działań, aby jak najlepiej zaplanować następne kroki. Ze względu na szybko zmieniające się otoczenie, natura strategii sukcesu zmienia się dziś znacznie. Strategia to nie jest „o planie działanie” tylko o poszukiwaniu szans i podejmowaniu wyzwań wynikających z wizji firmy.
W e-booku znajdziesz:
- Czy prognozowanie jest możliwe w świecie „Czarnych Łabędzi”
- Co to jest Myślenie Strategiczne i jak nad nim pracować
- Case study pracy nad strategią
- Przykładowe narzędzia pracy nad strategią firmy
- Praca nad strategią w małych i średnich firmach
- Lista kontrolna dla strategii w Twojej firmie!
Jeden z uczestników podczas warsztatów strategicznych zapytał mnie, dlaczego nie przeszliśmy od razu do tworzenia mapy strategii? Dlaczego zamiast mapy robiliśmy inne ćwiczenia związane z różnymi obszarami rynku, klientami, technologią czy konkurencją i zajęło to tyle czasu. Czy to było potrzebne?
Odpowiedziałem, że po prostu, najpierw musimy wyciągnąć ich z myślenia tunelowego, gdzie każdy ma proste, bardzo przekonywujące, gotowe odpowiedzi na każdy problem, do obszaru myślenia strategicznego, kreatywnego, gdzie jest potencjał na nowe działanie, myślenie nieliniowe i faktyczny rozwój. Powiedziałem mu także, że na warsztatach kreatywności mamy takie ćwiczenie, w którym zespół pracuje nad jakąś koncepcją lub problemem, przy czym pierwsze 20 rozwiązań się nie liczy, bo dopiero te następne są naprawdę kreatywne. Uśmiechnął się i pokiwał głową: – No tak, to raczej nie dla mnie.
A Wy co myślicie, czym jest dla Was strategia?
